Teater i Glåmdal var også i år stolt samarbeidspartner med De små scener-festivalen i Kongsvinger. Over 30 lokale arrangører og produsenter deltok på vårt fagseminar der vi diskuterte hvordan vi kan skape vekst i kulturlivet når tilskuddene fra det offentlige blir mindre.
Anne Huse, Ragnar Rimfeldt, Trond Hagerud og Erik Hammerstad delte kunnskap og erfaringer og viste deltakerne ulike muligheter gjennom veldig gode innlegg. Det ble også tid til samtaler og erfaringsdeling på tvers av kommunegrenser og kunstformer.
Martin Høgberget hadde gjestespill i egen by med sin nydelige monolog «Hjertedamp» (hovedbildet). Forestillingen ble spilt fem ganger i et nedlagt butikklokale på Herdalshjørnet for til sammen nærmere 90 publikummere. Det var kun plass til 20 om gangen i rommet, som for anlednignen var innredet som en sliten gymgarderobe av vår scenograf Mette J. Skogbakken. Hun spilte for øvrig Jensine Werenskiold på tegneskole og eventyrstund på Kongsvinger museum på søndag. Martin Høgberget gestaltet sønnen Erik, og han leste blant annet eventyr av Asbjørnsen og Moe . Disse blir å treffe for kommunens 3. klassinger på et heldagsopplegg på festningen i juni: «Tusser og troll med Werenskiold».
Vi var så heldige å få nypremieren på Västanå Musik & Teaters nyoppsetning av «I domarens skepnad». Hele 150 personer, mange tilreisende, fikk oppleve denne helt unike oppsetningen om en hekseprosess på Finnskogen på 1600-tallet. Vi kjenner historien lever da vi tenker på at vi også så denne forestillingen med Västanå på Teaterfestival i Kongsvinger i 1992.
Søndag var det også samtale mellom forfatter og poesifestivalsjef Elin Tinholt og Øivind Roos i nydelige Mathesongården på søndagen.
De små Scener har på kort tid etablert seg som en viktig festival. En rekke aktører samarbeider om å skape store opplevelser på små scener i den gamle bydelen Øvrebyen i Kongsvinger. Mange av årets arrangementer var utsolgt, inkludert begge forestillingene med Västanå Musik & Teater.
Teater i Glåmdal har vært med siden starten, og bidrar på mange områder., inkludert viktig kompetanse og teknisk utstyr. Teatersjef Øivind var både bærehjelp og rigger før under og etter festivalen, mens Åse Lukerstuen bidro som vertskap og inspisient, blant annet for Västanå Musik & Teater.