Alt fra latterbølger til stille gråt kunne høres under premieren på Teater i Glåmdals jubileumsforestilling Glåmdalsmonologene. Med nye tekster av blant annet Levi Henriksen og Heidi Linde møter publikum beretninger om tapte drømmer og levde liv.
«Et slags innblikk i glåmdølers følelsesliv tok publikum opp høye topper og ned dype daler, da monologene ble tolket med god skuespillerkunst under premieren fredag kveld i Eidskog,» skriver Glåmdalens anmelder Erik Mæhlum etter premieren på Glåmdalsmonologene.
Forestillingen består av fire deler, mesterlig sydd sammen av regissør Ivar Tindberg og bundet sammen av det eminente pianospillet til Trond Lindheim.
Vi møter Harald Engan som formidler Levi Henriksens tekst «Se meg som elva», om postmannen fra Kongsvinger som aldri ble den store dikteren han kanskje drømte om å bli. I Heidi Lindes fortelling «Ekte vennskap» møter vi igjen Lydia, fra suksessboken «Nu, Jävlar». Denne gangen skal hun i syklubben, og hun får som alltid hjelp av Dronning Sonja. Du skal være sterk om du ikke får en tåre i øyekroken av Helle Ottesens sterke formidling. Sten Bjørge Skaslien Hansrud tolker Tommy Skoglunds monolog «Morgenstund», der sønnen fra boka «Fra ensomhetens lønnkammer» er tilbake. Her er vi ute på landsbygda i Solør, med en hysterisk morsom dialog mellom sønnen og hans avdøde foreldre som ikke har forstått å te seg som ekte engler. Den siste historien er skrevet av de lokale talentene Martin Høgberget og Ingjerd Engh. I «Tømte kommodeskuffer» spiller Turid Synnøve Rivertz Vatne, kjent fra TV-serier som «Exit» og «22. juli», den unge damen som våkner opp fra livet og må ta noen svært vanskelige valg.
Felles for de fire monologene er temaet utenforskap, og det er lett å kjenne seg igjen i de ulike personenes håp, drømmer og fortvilelse. Det er morsomt, det er trist og det gir rom for ettertanke. Glåmdalsmonologene er en forestilling du ikke vil gå glipp av.
Her finner du spilleplan og informasjon om billettsalg.